Sunday 21 April 2013

Isteri Paling Kelakar (BAB 38)





38








SEJAK ‘Sherry’ sudah tiada di vila ini, Puan Sri Zahlia rasa malas saja setiap kali nak bangun tidur. Selesai solat Subuh, dia akan sambung semula tidurnya. Kalau dulu, sewaktu ‘Sherry’ masih ada di vila ini, selesai solat Subuh dia akan turun ke dapur untuk turut membantu ‘Sherry’ menyediakan sarapan. Sebenarnya, tiada apa pun yang dibantunya. Dia hanya akan duduk di situ berbual-bual dengan gadis itu.
Hari ini dia bangun lebih awal pun sebab malam tadi Azfahan ada menghubunginya memberitahu tentang hajatnya untuk memperkenalkan seorang lagi calon menantu kepadanya. Sebenarnya dia sudah tawar hati. Rindunya pada ‘Sherry’ pun masih belum hilang. Jadi, bagaimanalah untuk dia menerima orang lain sebagai menantunya?
Dia langsung tidak kelihatan bersemangat sebagaimana sewaktu Azfahan membawa pulang ‘Sherry’ ke vila ini tidak lama dulu. Pakaiannya terlalu ringkas. Sewaktu telinganya menangkap bunyi deruman enjin kereta anaknya yang seorang itu, dia langsung tidak menoleh sebaliknya dia pura-pura leka membaca majalah. Hatinya masih terasa tawar untuk berkenalan dengan mana-mana perempuan yang akan diperkenalkan oleh anaknya yang seorang itu. Rasanya kalau Azfahan tak bawa balik mana-mana calon menantu pun dia sudah tidak kisah.
“Assalamualaikum mummy. Tengoklah sini, Han ada bawa balik bakal menantu untuk mummy ni. Kali ni, comfirm... mesti mummy suka punyalah...”
Puan Sri Zahlia menoleh. Bila terdengar suara anaknya yang ceria itu, dia turut berasa teruja untuk melihatnya. Sayangnya sebaik dia menoleh, perempuan yang diharapkan bakal menjadi menantunya itu bukanlah ‘Sherry’. Tapi perempuan lain.
“Perkenalkan. Ini mummy I, Puan Sri Zahlia.”
Puan Sri Zahlia tersenyum ke arah bakal menantu yang terbarunya itu. Dia cuma dapat lihat matanya sahaja memandangkan perempuan yang anaknya perkenalkan kepadanya itu berpurdah serba hitam sampaikan matanya pun tak berapa jelas untuk dilihat.
“Assalamualaikum, Puan Sri..” Dengan langkah dan lenggok tubuh yang sopan, perempuan tadi cepat-cepat mendapatkan Puan Sri Zahlia apabila dia sedar Puan Sri Zahlia mahu melangkah ke arahnya. Tubuhnya dibongkokkan sedikit lalu dia terus mengucup tangan Puan Sri Zahlia penuh hormat.
Buat seketika, terusik juga hati Puan Sri Zahlia dengan gaya sopan juga tertib perempuan yang dikatakan bakal menjadi menantunya itu. Meskipun dia tidak dapat melihat wajah yang terselindung di sebalik purdah itu, dia tetap dapat bayangkan betapa suci dan tenangnya wajah perempuan di hadapannya ini.
“Siapa namanya, Han?” soal Puan Sri Zahlia, mula nampak mesra.
Errrr...Urmmmm...” Azfahan yang gugup kelihatan tergaru-garu kepalanya sendiri.
“Hai Han... Takkanlah nama bakal isteri pun tak boleh nak ingat?”
 “Nama saya Seri Mustika, Puan Sri..” celah perempuan berpurdah tadi.
Seri Embun? Tiba-tiba Puan Sri Zahlia teringatkan Seri Embun. Adakah kerana dia merasakan perempuan di hadapannya ini seperti Seri Embun? Atau kerana nama mereka yang hampir sama, jadi sebab itu dia teringatkan menantu tak jadinya itu?
Ah, tak habis-habis dengan budak tu! Lupakanlah dia Zahlia. Sekarang ni, cubalah kau bagi peluang dekat Seri Mustika pula. Mungkin dia boleh jadi menantu yang jauh lebih baik daripada Seri Embun!
“Sedap nama tu. Unik. Eh, tak payahlah  panggil Puan Sri. Panggil saja auntie Zah. Hah, marilah kita duduk dulu. Nanti bibik datang bawakan air.” Dengan ceria, Puan Sri Zahlia spontan menarik tangan Seri Mustika masuk ke ruang tamu utama.
“Macam mana Mustika boleh kenal dengan Han? Selama ni, auntie tak pernah pulak tahu Han berkawan dengan Mustika.”
Perempuan berpurdah hitam itu kelihatan teragak-agak pula untuk menjawab soalan semudah itu. Malukah dia? Tapi nampak macam menggelabah aje. Kenapa perlu takut pulak? fikir Puan Sri Zahlia.
“Han kenal Mustika masa lawatan syarikat ke Jordan dulu mummy. Mustika ni dulu pelajar agama dekat University of Yarmouk dekat Jordan.” Lancar saja Azfahan menjawab, sekaligus membantu bakal isterinya yang kelihatan tidak senang duduk itu.
Azfahan lihat Puan Sri Zahlia tersenyum lebar dengan jawapan yang diberikan. Nampak sangat ibunya bangga mendengar cerita tentang bakal menantunya. Pelajar dari University of Yarmouk. Bukan calang-calang orang. Tentu tinggi dan penuh ilmu di dadanya.
“Dan kalau mummy nak tahu, Mustika ni anak kepada ustaz yang selalu bagi ceramah dekat TV tu,” beritahu Azfahan dengan bangga. Naik tinggi hidung mancungnya!
“Wah... Ustaz yang mana satu ni?” Bulat mata Puan Sri Zahlia antara rasa kagum dan tidak percaya. Untungnya dia dapat bermenantukan perempuan berpurdah yang sedang malu-malu duduk di hadapannya ini.
Errrr...urmmmm... Ustaz... ustaz apa ya. Hah! Ustaz Don, mummy!” Dengan penuh yakin Azfahan menjawabnya tanpa memikirkan sama ada jawapannya itu bernas ataupun tidak.
“Anak Ustaz Don?” Puan Sri Zahlia mengerutkan dahinya.
“Ustaz Don baru aje kahwin 23 Ogos 2012 hari tu. Sekarang ni pulak baru masuk bulan 11. Takkanlah anak dia dah besar panjang pulak. Kamu ni biar betul, Han...” Puan Sri Zahlia memandang wajah anak kesayangan dengan pandangan curiga.
Azfahan sudah gelisah di tempat duduknya. Inilah padahnya bila reka cerita tanpa buat kajian terlebih dahulu.
Kan dah kantoi yang kau tu memang jarang sangat tengok program-program ceramah agama kat TV tu! Sergah hati Azfahan sendiri. Dia mula gelisah. Serba tidak kena duduknya.
Ya Allah.. Macam mana ni? Aku pun satu. Macam manalah aku boleh lupa yang mummy ni sejak dah insaf dan bertudung sekarang ni, memang dah jadi peminat setia ustaz-ustaz yang selalu bagi ceramah agama dekat TV tu. Lagi-lagi Ustaz Don tu.
Itulah ‘penangan’ dan kelebihan  Seri Embun yang Azfahan sendiri tidak dapat nak menafikan. Seri Embun bukan sahaja pandai menghiburkan hati ibunya, malah Seri Embun juga sentiasa mengajak ibunya ke arah kebaikan.
Dulu, ibunya itu mana pernah mahu menonton rancangan-rancangan keagamaan yang ditayangkan dekat televisyen. Namun, sejak Seri Embun rajin membawa ibunya ke kuliah-kuliah agama, dengan sendirinya ibunya menjadi rajin mengikuti setiap ceramah agama yang sekarang ini banyak disiarkan di televisyen.
Sepatutnya dari dulu lagi dia sedar yang dia sebenarnya telah pun membahagiakan ibunya dengan membawa pulang seorang calon menantu yang terbaik antara yang terbaik untuk ibunya. Sayangnya waktu itu dia masih buta dalam menilai sesuatu yang bernilai dan berharga.





“MELAMPAU betullah kau ni. Ada ke patut kau pergi tipu mak kau cakap aku ni bekas pelajar agama University of Yarmouk dekat Jordan sana tu. Aku ni SPM pun kantoi tau tak! Tak logik langsunglah! Lepas tu boleh pulak kau tipu cakap aku ni anak Ustaz Don? Ya, Allah... Lagilah tak masuk akal! Tak fahamlah aku apa motif kau sampai kau perlu tipu mummy kau macam tu sekali. Nasib baiklah aku pandai cover. Kalau tak, dah lama plan kau ni gagal tau tak!”
‘Sherry’ melepaskan rasa tidak puas hatinya sebaik sahaja kereta Azfahan bergerak keluar dari vila tersebut. Purdah yang membungkus kepala masih tidak ditanggalkan. Lemasnya rasa... Patutlah pun keputusan untuk berpurdah itu memerlukan keimanan dan kesabaran yang padu dan tinggi dalam diri setiap wanita Islam.
“Nak buat macam mana. Aku terpaksa buat semua tu.” Terdengar keluhan yang keluar dari mulut Azfahan.
 ‘Sherry’ mengerutkan dahinya. Tajam matanya menekuni wajah Azfahan, menanti sehingga bibir seksi itu bergerak sekali lagi. Kelihatan Azfahan ketika ini sedang menarik nafasnya dalam-dalam.
“Aku terpaksa reka semua cerita tu supaya mummy aku rasa kagum dan bangga untuk bermenantukan Seri Mustika. Kau sendiri pun tahu kan yang mummy aku dah tak boleh nak terima Seri Embun/Sherry sebagai menantu dia lagi sejak apa yang kau dah buat pada mummy aku tempoh hari. Mummy aku dah bencikan Seri Embun. Jadi, sebab itulah aku terpaksa ubah diri kau menjadi orang lain, menjadi Seri Mustika yang berpurdah supaya mummy aku tak tahu yang Seri Mustika itu sebenarnya adalah Seri Embun. Sehinggalah Seri Mustika berjaya pikat hati mummy aku semula, barulah aku akan bagitahu mummy aku bahawa perempuan yang menyemar sebagai Seri Mustika yang berpurdah itu sebenarnya adalah Seri Embun.”
‘Sherry’ memicit-micit kepalanya yang terasa pening tiba-tiba itu. Banyaknya watak yang aku kena bawa dalam satu-satu masa. Aku lah Sherry, aku jugalah Seri Embun dan aku jugalah Seri Mustika. Aduhai... Dulu dia tukar nama aku daripada Seri Embun kepada Sherry kononnya dia nak ubah aku jadi perempuan yang moden dan glamour. Sekarang ni dia ubah aku jadi Seri Mustika pulak! Cuma bezanya, nama Seri Mustika tu, aku sendiri yang pilih.
“Macam mana kalau mummy kau jadi bertambah benci lagi dekat aku sebaik sahaja penyamaran aku ni terbongkar? Sebab kita dah menipu dia. Kau tak rasa macam tu ke?”
Azfahan menggeleng.
“Aku tak rasa macam tu. Aku yakin bila kau dah berjaya buat dia sayang gila-gila dekat kau, mesti dia tak kisah bila dapat tahu Seri Mustika yang berpurdah itu sebenarnya adalah bekas calon menantu yang pernah kasi malu besar dekat dia suatu ketika dulu.”
‘Sherry’ berdecit geram.
“Janganlah ingatkan aku lagi pasal hal tu. Sampai sekarang pun masih tak surut lagi perasaan bersalah aku dengan apa yang aku buat dekat mummy kau dulu tau tak?” Kemudian, terdengar pula keluhan kesal yang terbit dari mulut mulutnya.
“Itulah, kau tu tak beragak sangat. Ada ke patut kau pergi make-up muka mummy mengalahkan muka hantu Kak Limah. Mestilah mengamuk orang tua tu!”
“Alah, kalau tak disebabkan kau yang paksa aku untuk terlibat sama dalam projek gila kau tu dulu, mesti aku pun takkan terfikir nak buat kerja segila tu. Dulu masa mummy kau sayang gila-gila dekat aku, kau sibuk desak aku supaya buat perkara-perkara bodoh yang boleh membuatkan mummy kau tu bencikan aku dan halau aku keluar dari vila tu. Iyalah waktu tu kau kan takut sangat kena paksa dengan mummy kau supaya kahwin dengan perempuan yang tak ada standard macam aku ni. Tapi sekarang, bila mummy kau dah benci dekat aku, entah macam mana pulaklah kau boleh cakap yang kau sukakan aku dan nak kahwin dengan aku. Huh, menyusahkan orang betul. Masa mummy kau suka, kau pulak yang tak suka. Sekarang pulak, bila mummy kau dah tak sukakan aku, kau pulak yang suka dekat aku. Adoiiii... Tak fahamlah aku dengan masalah korang anak beranak ni!”
Azfahan tersengih seperti kerang busuk. Sedar akan silapnya selama ini.
“Alah, janganlah marah. Bersabarlah sikit. Nama pun cinta sejati, jadi mestilah banyak cabaran dan dugaan yang perlu ditempuhi sebelum kita berjaya meraih kebahagiaan yang abadi.”
‘Sherry’ mencebik. Huh, sajalah tu buat ayat jiwang semata-mata nak pujuk hati aku. Nasib baiklah aku pun dah mula sayangkan dia. Jadi kira halal aje lah dengan segala bala dan malapetaka yang dia pernah bagi dekat aku selama ni. Sayang punya pasal, susah senang mestilah bersama. Barulah berkat hidup berumah tangga nanti. Baik sungguh aku ni!
“Tapi kan, aku teringin nak tahu. Macam mana depan mummy aku tadi kau boleh terfikir untuk petik nama Seri Mustika pulak? Aku tengok masa kau sebut nama tu, tak ada pulak kau nampak menggelabah. Lancar aje kau sebut nama tu. Atau sebenarnya Seri Mustika tu nama adik kau? Iyalah, nama kau kan Seri Embun. Dekat-dekat aje bunyinya dengan nama Seri Mustika tu.”
‘Sherry’ nampak resah sewaktu soalan itu diajukan kepadanya. Tak sangka pula Azfahan akan memandang serius dengan nama Seri Mustika itu. Sememangnya nama Seri Mustika itu menyimpan rahsia yang sangat besar. Rahsia yang dia sendiri masih belum bersedia untuk mendedahkannya kerana semua itu melibatkan identiti dirinya sendiri.
 Lantas, soalan Azfahan itu dibiar sepi tidak berjawab. Biarlah...
Buat masa ini, rasanya biarlah Azfahan dan sesiapa sahaja di dalam vila itu tidak tahu siapakah Seri Mustika yang sebenarnya. Biarlah lelaki itu hanya mengenali dirinya sebagai Seri Embun ataupun ‘Sherry’ sahaja. Walaupun hakikatnya, dia bukanlah Seri Embun yang sebenar-benarnya...
Ya, aku bukannya Seri Embun. Aku adalah...



SETIAP kali dia berkunjung ke vila ini, ada sahaja resipi baru yang akan dicubanya demi menawan semula hati bakal mak mentua. Sejak seminggu dia menyamar sebagai Seri Mustika, macam-macam kerja yang dia lakukan dengan harapan Puan Seri Zahlia akan terpikat dengan ciri-ciri menantu pilihan yang ada di dalam dirinya.
Seminggu ini juga dia langsung tidak pernah berjumpa dengan Azfahan. Lelaki itu sekarang ini sedang sibuk dengan kerja-kerja pejabatnya di Kuala Lumpur sementara dia pula selama seminggu ini terpaksalah menginap di hotel sebelum mereka disatukan nanti. Begitulah impian kedua pasangan yang langsung tak nampak seperti pasangan sedang bercinta itu.
Hari ini agak penat berbanding hari-hari sebelumnya. Selalunya setiap kali berkunjung dia hanya akan ke dapur untuk memasak sahaja tapi tadi dia sengaja turun ke taman mini kesayangan Puan Seri Zahlia untuk berkebun bersama-sama wanita itu. Puan Seri Zahlia yang suka ambil kesempatan itu apa lagi, dikerahnya tenaga bakal menantunya itu. Sesuka hati sahaja dia menyuruh ‘Sherry’ mengangat pasu-pasu kesayangannya yang besar-besar di halaman vilanya tadi. Memang sengaja agaknya Puan Seri Zahlia menguji kesabarannya. Mungkin itu sudah termasuk dalam agenda Puan Seri Zahlia sebelum dia lulus menjadi menantu kepada wanita itu.
  Dah lama rasanya tak buat kerja berat. Rasa semacam nak terputus urat pinggangnya. Selalunya dia akan masuk ke dalam bilik sekiranya ingin merehatkan badan atau apa saja. Tapi kali ini dia terus meluru masuk ke ruang tamu. Lebih baik dia berehat sahaja di situ. Dengan keadaan pinggangnya yang sengal-sengal, tak sanggup rasanya nak daki tangga untuk menuju ke bilik tetamu yang terletak di tingkat dua vila tersebut.
Di atas sofa antik yang kusyennya berbaldu emas itu dia tertidur walaupun asalnya dia hanya mahu berbaring bagi melegakan sakit pinggangnya sahaja. Tapi tak sangka pula dia akan terlelap di situ. Tambah-tambah dengan suasana ruang tamu yang redup dan sejuk, maka makin nyenyaklah tidurnya. Penat punya pasal sampaikan tidak dihiraukan lagi gaya tidurnya yang kalau dilihat memang nampak agak tidak sopan. Sudahlah dia berjubah dan berpurdah. Tak senonoh betul!
Sewaktu ada tangan kecil merayap di sekitar purdah yang menutup mukanya pun, dia tidak sedar. Sehinggalah dia terdengar ada suatu suara budak belum baligh yang menjerit tak tentu pasal. Terasa sangat dekat dengan telinganya.
“Papaaaaa! Papaaaaa!”
’Sherry’ yang baru terjaga, terpinga-pinga sebelum dia perasan purdahnya sudah tertanggal. Lantas, cepat-cepat dia membetulkannya sebelum ada sesiapa di dalam vila ini yang terpandangkan wajahnya.
Dia lihat anak kecil yang berdiri tidak jauh daripadanya masih melaung-laung memanggil ayahnya. Semestinya budak kecil ni adalah budak yang bernama Fyra sebagaimana yang Seri Embun pernah ceritakan dekat aku sebelum aku berhijrah ke Kuala Lumpur ni. Mesti budak ni ingat aku ni Seri Embun dan sekarang mesti dia nak bagitahu dekat ayah dia!
Tanpa berlengah lagi, ‘Sherry’ terus menekup mulut si kecil itu.
“Tolong jangan bagitahu papa apa yang Fyra nampak tadi. Kalau tak, Kak Embun akan lari lagi dan tinggalkan vila ni buat selama-lamanya.”
‘Sherry’ sedar, Fyra semestinya teruja bila terpandangkan wajahnya sebentar tadi. Jadi, sudah tentu Fyra ingin berkongsi berita ‘kepulangannya’ itu dengan ayahnya.
“Ada apa sayang?” Afka muncul dan dadanya nampak termengah-mengah sedikit. Lelaki ini masih tak berubah. Masih seorang ayah yang menyayangi anaknya lebih daripada nyawanya sendiri. Walaupun dengan keadaannya badannya yang masih basah dan bertuala, dia sanggup turun ke bawah sebaik terdengar anak kesayangannya menjerit memanggilnya. Padahal Fyra bukannya menjerit ketakutan, bukan juga menjerit kesakitan, sebaliknya Fyra menjerit kegembiraan. Tapi tetap membuatkan ayah penyayang ini risau dengan keadaan anaknya. Bertuah sungguh Fyra. Bertuah juga mana-mana wanita yang dapat menakluk hati lelaki ini. Bukannya mudah nak cari seorang lelaki yang penyayang. Lelaki yang romantis mungkin senang nak dicari sebab lelaki memang pandai bermain dengan kata-kata!
Errr... Awak ni pulak siapa?”
 ‘Sherry’ tersengih seperti kerang busuk. Terlupa pula lelaki itu tidak dapat melihatnya. Seri Embun pernah bercerita padanya yang Afka ini agak panas baran juga orangnya, perlahan-lahan dia melepaskan tangannya daripada menekup mulut Fyra.  Nanti tak pasal-pasal teruk aku dikerjakan sebab sesuka hati nak sentuh anak kesayangan dia. Tapi, aku berharap sangat budak kecik ni tak bagitahu siapa aku. Pecahlah rahsia kalau Afka tahu siapa aku walaupun paling-paling pun dia mesti fikir aku ni Seri Embun. Hakikatnya muka kami sahaja yang serupa tapi aku bukanlah Seri Embun, aku adalah...
Baru ‘Sherry’ teringat tentang lelaki yang bernama Afka ini. Iyalah, baru sekarang Afka pulang semula ke vila ini setelah lelaki ini tidak berpeluang meluahkan perasaannya kepada Seri Embun tidak lama dulu. Dan sepanjang itulah Afka membawa anaknya tinggal di kondominium mereka yang terletak di Damansara. Pulangnya lelaki ini ke vila ini semula pun kerana cuti persekolahan yang sudah hampir ke penghujung. Apakah selama ini Afka kecewa dan patah hati sehingga mengambil keputusan untuk menetap di Damansara?
“Kenapa awak tekup mulut anak saya macam tu?”
Err...Sebenarnya... Sebenarnya...” Alahai waktu-waktu macam ni pulak aku tak pandai nak menipu. Dah selalu menipu sangat agaknya, sampai idea menipu pun boleh habis, getus hatinya sambil sebelah tangan tergaru-garu kepala yang tidak gatal.
“Sebenarnya?” Afka pula masih menunggu dia melengkapkan ayatnya yang dibiarkan tergantung tadi.
Alamak apa aku nak jawab ni? Fyra, tolonglah! Janganlah berdiam macam tu aje.
“Tak ada apa-apa lah papa. Akak ni... dia kata mulut Fyra busuk, sebab tu lah dia tekup mulut Fyra.” Seperti dapat mendengar hatinya yang menjerit-jerit meminta pertolongan cemas, laju saja kanak-kanak cerdik itu menipu ayahnya.
‘Sherry’ tersenyum lega. Walaupun alasan yang diberikan kedengaran tidak logik, sekurang-kurangnya ada lah juga alasan yang berpeluang untuk menyelamatkannya.
“Busuk? Busuk sangat ke sampai kena tekup macam tadi tu?”
Malangnya, Afka masih tidak berpuas hati dengan alasan itu.
Errrr... Busuklah kot sebab tadi Fyra makan nasi dengan sambal petai. Okaylah pa, Fyra naik bilik dulu. Nak gosok gigi ni sampai hilang bau petai ni.”
Cepat-cepat Fyra melarikan diri daripada berterusan diasak pertanyaan demi pertanyaan yang bakal diajukan oleh ayahnya. Tak sempat nak menghalang, Fyra sudah hilang naik ke atas.
Berkerut-kerut dahi Afka bagai cuba untuk mengingat sesuatu. Nampaknya dia masih pelik dengan jawapan yang diberikan oleh anaknya tadi. Mana tak pelik. Sebelum dia dalam perjalanan pulang ke vila ini, baru sahaja dia menikmati makan tengah hari bersama-sama anaknya itu di Secret Recipe.  Rasanya mereka berdua hanya makan kek sahaja. Kek coklat yang ada taburan badam di atasnya dan tentu sekali badam itu bukanlah biji petai yang dipotong halus-halus. Mana pula datangnya petai ni? Fyra rasanya dah lama tak makan masakan kampung sejak Seri Embun tidak lagi berkhidmat di villa ini. Ni mesti ada apa-apa yang dirahsiakan ni. Tak boleh jadi ni, aku kena siasat!
‘Sherry’ yang telah ditinggalkan Fyra nampak kelam-kabut apabila dirinya direnung semacam oleh Afka yang sempat menyarungkan baju pada tubuh sasanya yang masih lembab itu.
“Awak ada masak sambal petai ke?” Afka menyoal siasat sambil memeluk tubuh.
‘Sherry’ terdiam agak lama. Kemudian, dia baru teringat yang hari ini dia memang ada masak sambal petai. Serta-merta, dia tersenyum dengan kebetulan itu. Ini bermakna, dia akan terselamat daripada Afka yang masih meragui tindakannya menekup mulut Fyra tadi. Lantas, cepat-cepat dia mengangguk.
Tanpa banyak soal lagi, Afka terus meluru masuk ke dapur. ‘Sherry’ ditinggalkan kebingungan. Apa pula yang dia nak buat kali ni?
Perlahan-lahan, ‘Sherry’ bangun menuju ke arah yang sama. Di balik dinding yang memisahkan antara ruang makan dan dapur, dia berdiri sambil mengintai Afka dari situ. Dia lihat lelaki itu sedang meratah sambal petai yang telah dicedoknya sedikit ke dalam mangkuk kecil. Hujung lidahnya bergerak-gerak dan sesekali berlaga dengan lelangit. Sehinggakan terpejam-pejam matanya seolah-olah cuba mengingati dan mentafsir rasa yang melekat pada lidahnya. Beberapa saat kemudian, barulah matanya dibuka semula dan sebaik itu, Afka terus terpandangkan ‘Sherry’ sebelum sempat ‘Sherry’ melarikan diri. Terasa bersalah dan malu pula kerana mengintai lelaki itu.
‘Sherry’ menundukkan kepala. Dadanya berdebar-debar. Dia dapat rasa ketika ini Afka sedang berjalan ke arahnya.
“Sudi tak kalau awak jadi isteri saya? Dan ibu kepada anak saya?”
Terus terangkat kepala ‘Sherry’ mendengarkan lamaran itu. Matanya terbeliak tidak percaya. Takkan sebabkan sambal petai tu, dia nak lamar aku pulak?
Gila!







DUA MINGGU KEMUDIAN...

“MACAM mana mummy? Lulus tak Seri Mustika untuk jadi menantu mummy?” soal Azfahan dengan dada yang berdebar-debar. Sambil itu, tidak putus-putus dia berdoa di dalam hati. Semoga hati ibunya itu terbuka untuk menerima ‘Seri Mustika’ sebagai menantunya.
Puan Sri Zahlia tersenyum sebelum dia menjawab.
“Ibu mana yang tak suka kalau bermenantukan perempuan yang berpendidikan tinggi macam Seri Mustika tu. Kelulusan dari University of Yarmouk, Jordan pulak tu. Sudahlah dia tu anak kepada ulama yang disegani.”
Azfahan melarikan matanya supaya tidak menjadi mangsa renungan Puan Sri Zahlia. Pandangannya terus ditalakan ke arah kolam renang yang terhampar di sebelah kanan banglo vila. Ketika ini, mereka sedang duduk di atas bangku yang betul-betul menghadap air terjun buatan yang terdapat di satu sudut halaman vila tersebut.
Entah mengapa, Azfahan merasakan jawapan Puan Sri Zahlia tadi kedengaran begitu pedas sekali di telinganya. Atau... adakah ibunya memang berniat mahu menyindirnya?
“Jadi, mummy setuju lah ni kalau Seri Mustika jadi menantu mummy?” soal Azfahan dengan rasa was-was.
“Ya. Mummy setuju. Tapi boleh tak kalau mummy nak minta supaya Han cepatkan perkahwinan Han dengan dia. Kalau boleh dalam minggu ni?”
“Minggu ni? Kenapa cepat sangat mummy? Sempat ke kita nak buat preparation?” Azfahan nampak terkejut dengan permintaan Puan Sri Zahlia.
“Apa pulak tak sempatnya. Sebenarnya dari hari pertama lagi mummy dah restu hubungan Han dengan Mustika. Mummy rasa dia lah perempuan paling sempurna untuk menjadi isteri Han. Atas sebab itulah dari minggu lepas lagi mummy dah siapkan semuanya untuk perkahwinan Han dengan bakal menantu mummy tu nanti. Mummy dah tak sabar-sabar lagi nak tengok Han bersanding.”
Terus bersinar-sinar mata Azfahan mendengar restu yang diberikan. Syukur Alhamdulillah... Dia patut berterima kasih pada ‘Sherry’. Dia tahu, ‘Sherry’ telah menjalankan tanggungjawabnya dengan baik sekali. Sejak dua minggu lepas lagi, dia tahu ‘Sherry’ selalu datang ke sini untuk berbual-bual dan menemani ibunya yang biasanya akan tinggal berseorangan bersama tiga pembantu rumah di dalam vila ini. Tempoh hari pun ibunya ada bercerita tentang ‘Sherry’ yang rajin membawanya ke surau dan majlis-majlis agama untuk mendengar ceramah dan melakukan apa sahaja aktiviti yang berunsurkan keagamaan.
Dari hujung talian, dia dapat dengar dengan jelas betapa bahagianya ibunya sewaktu menceritakan semua itu kepadanya. Termasuklah cerita bagaimana kagum dan bangganya ibunya mendengar suara ‘Seri Mustika’ yang lunak merdu sewaktu mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran. Yang itu, dia sendiri tidak dapat nak nafikan memandangkan dia juga pernah terpukau sewaktu terdengar suara merdu itu mengalunkan ayat suci.

6 comments:

  1. Hahahaha....gelak habis baca bab nie....goodjob writer....ermm, bila pulak turn seri embun asli? Nak jugak dia dengan afka...(mata kedip2)...hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita.. rindu la seri embun yg sebenar.. hehe

      Delete
  2. best tapi nak tanya bila masa diorang bertukar? bila masa mustika dtg kl? dan tak sabar nak tahu sebab diorg tukar

    ReplyDelete