Monday 3 December 2012

Isteri Paling Kelakar (BAB 10)

GARA-GARA syarat baru yang telah ‘dinaikkan’ sesuka hati oleh Seri Embun sendiri, ramai pekerja yang menyatakan rasa tidak puas hati meskipun tidak secara terang-terangan. Ada juga seorang dua yang mengugut untuk berhenti namun Seri Embun tetap bertegas dengan syarat yang telah ditetapkannya. Walau apa pun terjadi, tidak akan ada sesiapa pun yang mampu mengubah pendiriannya. Meskipun dia cukup sedar betapa sukarnya untuk mencari pengganti.
            Gara-gara syarat yang diwajibkannya itu juga, malam itu Afka datang menyerangnya sehingga ke butik setelah seminggu dia berkhidmat di situ. Tentunya ada di antara pekerja di butik tersebut yang mengadu. Namun, dia sedikit pun tidak gentar jauh sekali untuk melenting. Baginya, dia sendiri perlu kuat dan tenang sekiranya dia mahu meyakinkan orang sekelilingnya dengan apa yang dilakukannya...
            “Baru seminggu aku lantik kau sebagai pengurus dekat butik ni, kau dah pandai-pandai nak buat keputusan sendiri sesuka hati kau?” Tanpa sebarang mukhadimah, Afka terus menyerangnya.
            Namun seperti biasa, ketenangan Seri Embun sentiasa menjadi kekaguman sesiapa sahaja yang melihatnya.
            “Abang... Sebenarnya...”
            “Sebenarnya, kau dah pandai nak tunjuk besar kepala? Dah pandai nak tunjuk kuasa? Hah?” Daripada sinis, suara garau itu tiba-tiba melenting dengan kuat sekali. Sehinggakan tiada seorang pun pekerja di situ yang berani menoleh. Masing-masing menikus, berpura-pura sibuk dengan kerja masing-masing. Mujurlah ketika itu butik itu sudah hampir nak ditutup dan pelanggan pun dah beransur keluar.
            Seri Embun terdiam. Bukannya kerana dia takutkan cerlungan tajam yang menggila itu. Bukan juga kerana dia takutkan urat-urat hijau yang menegang di sekitar leher lelaki itu. Tidak juga dada yang berombak ganas itu... Dia sedikit pun tidak gentar. Cuma dia mengambil keputusan untuk berdiam sejenak demi memberi ‘laluan’ kepada Afka untuk menenangkan dirinya terlebih dahulu.
            “Kenapa kau diam? Takut? Aku ingat kau dah hebat sangat...”
            Seri Embun senyum pahit. Kemudian, dia menarik nafasnya dalam-dalam. Lama dia memikirkan kata-kata yang sesuai sebelum dihumbankannya tepat ke muka lelaki yang sedang mencabarnya itu.
            “Baiklah, dengar baik-baik penjelasan Embun...”
            Sempat lagi Seri Embun menarik nafasnya dalam-dalam.
             “Daripada apa yang Embun faham, pengurus adalah seseorang yang dipertanggungjawabkan untuk mengurus apa sahaja yang telah dipertanggungjawabkan ke atasnya. Sama juga macam Embun. Embun cuma mengurus butik ini dengan cara Embun. Embun cuma mengurus pekerja-pekerja di bawah jagaan Embun, juga pelanggan-pelanggan yang datang ke sini. Dan Embun juga mengurus barang-barang jualan yang dijual di sini iaitu pakaian-pakaian kat dalam butik ini. Jadi, boleh abang bagitahu di mana salah Embun? Dan di mana pula relevannya tuduhan abang yang mendakwa Embun ni besar kepala dan pandai-pandai nak tunjuk kuasa? Seperti yang Embun katakan tadi, Embun cuma jalankan amanah dan tanggungjawab Embun saja. Embun tak nak makan gaji buta. Haram tahu tak?” Dengan tenang, Seri Embun cuba membela dirinya dengan penuh diplomasi. Malangnya, Afka masih tidak dapat menerima jawapannya itu. Sebaliknya, lelaki ini makin melenting pula mendengarkan jawapan yang dirasakan terlalu bodoh itu.
            “Itulah silapnya kau! Suka-suka kau je nak ikut fahaman sesat kau tu. Kalau dah tak tahu tu, lain kali bukak mulut tu! Tanya aku ni hah! Jangan pandai-pandai buat keputusan sendiri kalau tahu diri tu sekolah pun tak habis!” Afka terus memalingkan mukanya ke arah lain. Jadi, dia tidak sempat memandang tubuh Seri Embun yang mula menggigil dengan penghinaan itu. Tangan yang memeluk tubuh perlahan-lahan jatuh. Dia benar-benar tercabar dengan kesombongan lelaki di hadapannya ini.
            “Kalau dah tahu aku ni sekolah pun tak habis, kenapa kau yang pandai sangat tu, yang belajar sampai luar negara tu boleh terfikir untuk lantik aku jadi pengurus dekat butik ni? Kira okaylah kalau kau nak kata aku ni bebal sebab aku memang tak habis belajar pun. Lainlah orang macam kau, yang dapat peluang belajar sampai ke luar negara tapi sama aje bebalnya macam aku. Aku rasa sia-sia aje kau bazirkan suku daripada usia kau tu ulang-alik belajar sampai nak gila dekat luar negara, kalau akhirnya kau tak gunakan otak kau yang kononnya penuh dengan ilmu tu. Sebaliknya, kau lebih memilih untuk menggunakan emosi kau. Kau tuduh aku melulu. Kau lebih pentingkan perasaan kau sendiri!”
            Seri Embun juga sudah sama naik barannya. Dia memang bengang apabila ada yang menghinanya sesuka hati. Baginya, hanya ALLAH sahaja yang berhak menilainya. Hanya ALLAH sahaja yang tahu mengapa dia berpenampilan seperti lelaki... Dan hanya ALLAH juga yang tahu mengapa dia tidak berpeluang melanjutkan pelajaran seperti orang lain. Sepatutnya, Afka tidak berhak untuk mempertikaikannya apatah lagi untuk menghinanya sesuka hati.
            Sakit sungguh hati Seri Embun melihat senyuman sinis lelaki itu.
            “Ya, mungkin aku bodoh sebab aku dah buat keputusan yang paling bodoh dengan melantik kau sebagai pengurus dekat butik ni. Tapi, sekurang-kurangnya... aku boleh tarik balik keputusan aku. Aku boleh pecat kau, dan aku ada kuasa untuk buang kau sesuka hati aku dari butik kepunyaan arwah isteri aku ni. Tapi kau pulak? Bila aku dah buang kau dari butik ni, kau rasa kau boleh hidup macam orang lain? Kau rasa kau mampu ke untuk tarik balik masa kau yang dah jauh berlalu meninggalkan diri kau tu? Kau rasa kau mampu ke nak ulang semula masa dan belajar bersungguh-sungguh untuk kau capai semula segala yang telah terlepas dari tangan kau dan menjadi manusia yang lebih baik dan berguna. Maksud aku, jadi manusia yang lebih berilmu dan berjaya dalam hidupnya. Kau rasa kau mampu?” Afka bermain-main dengan keningnya. Hatinya terasa puas. Mimik mukanya pula menggambarkan satu penghinaan yang cukup menyakitkan terhadap Seri Embun.
            Menggigil, berderau darah dalam tubuh Seri Embun lewat penghinaan itu namun dia masih gigih mengawal emosinya supaya dia kelihatan kuat dan tenang di hadapan lelaki sombong ini! Hakikatnya, hatinya sudah menangis akibat dicarik-carik dengan penghinaan yang dirasakan melampau itu.
            “Hidup mati saya, untung rugi saya, rezeki saya dekat atas muka bumi ni.. semuanya bukannya awak yang tentukan...” Dengan suara yang rendah dan bergetar-getar, dia kemudiannya menguntum senyuman ikhlas meskipun hatinya terasa sangat pedih dan sakit. Dia juga dapat merasakan matanya panas dihangatkan air matanya sendiri.
            “Saya pergi dulu. Assalamualaikum...” Dengan sehelai sepinggang, dia berjalan keluar dari kaunter pembayaran untuk melangkah keluar dari butik tersebut.
            “Errr... Urmmm... Nanti dulu...”
            Seri Embun menoleh. Dia dapat lihat riak bersalah pada wajah tampan itu.
            “Ni... ambil RM500 ni. Gaji awak untuk seminggu ni...” Afka menghulurkan beberapa keping not RM100. Malangnya, tidak bersambut.
            “Tak mengapalah. Sebagaimana jawatan pengurus tu tak layak untuk saya, begitu juga lah dengan duit tu. Saya tak layak untuk menerimanya. Saya takut nak makan duit haram.”
            “Eh mana boleh macam tu. Ambillah... macam mana Embun nak balik nanti? Bukannya murah tambang teksi kalau nak balik ke kampung Embun tu?” Menyesal pula Afka bila melihat kedinginan dan ketegasan Seri Embun. Itulah.. Kerana mulut, santan binasa. Kalau iya pun sayangkan arwah isteri, bincanglah elok-elok dengan Seri Embun tu. Tanyalah Seri Embun elok-elok.. Bukannya main terjah aje bila dapat tahu butik arwah isteri tercinta telah diubah sesuka hati oleh orang yang tidak sepatutnya! Memang itulah yang menjadi punca kemarahan Afka sebenarnya. Lelaki ini memang akan cepat sahaja bertukar menjadi manusia yang tidak waras jika perkara yang dia tidak puas hati itu melibatkan segala yang berkaitan dengan arwah isterinya. Begitulah sayangnya dia pada arwah isterinya sampaikan emosinya sendiri pun dia gagal mengawalnya.
            Menggeleng. Nampaknya Seri Embun masih berkeras hati.
            “Macam saya cakapkan tadi. Semua tu bukan awak yang tentukan. Kalau ALLAH dah tetapkan saya merempat dekat  pekan ni, semua tu saya anggap takdir untuk saya. Dan kalau dah jadi rezeki saya... jangan kata teksi, kalau ALLAH tetapkan saya balik semula ke kampung saya dengan helikopter pun, tak ada sesiapa yang dapat pertikaikannya, Doktor Afka. Sebab semua yang berlaku atas kuasa dan kehendakNYA..”
            Kali ini, Afka terdiam. Dia terpukul sebenarnya lewat kata-kata Seri Embun yang mengalir tenang itu. Untuk menghalang, egonya melarang. Akhirnya, dia membiarkan sahaja Seri Embun pergi meninggalkannya, begitu sahaja...
           
               
           
            “AKU bukannya bodoh, Af. Aku boleh nampak semuanya. Perasaan kau pun aku boleh nampak. Aku bukannya tak tahu yang kau dah mula sayangkan budak Embun tu. Tapi kau tu ego sangat! Degil! Kau sengaja biarkan pintu hati kau tu tertutup untuk perempuan lain walaupun kau sendiri yang dah syokkan perempuan tu. Dan perempuan malang tu adalah Seri Embun!” gurau Doktor Adzhar sebelum dia kembali serius.
            “Aku tahu kau dah berjanji dengan arwah isteri kau untuk terus setia hingga ke akhir hayat kau. Tapi Af... Aku percaya yang Seri Embun mampu bahagiakan kau. Aku yakin, dia boleh jadi sehebat arwah isteri kau. Jadi, mulai sekarang, kau layanlah Seri Embun tu baik-baik, Af. Janganlah kau berkasar dengan dia lagi. Kau ingat aku tak tahu yang kau sengaja sakitkan hati dia semata-mata sebab kau nak elakkan perasaan cinta kau pada dia? Jangan jadi bodoh, Af. Jangan lepaskan perempuan sebaik dia. Lagipun, kalau arwah isteri kau tahu ada seseorang yang mampu menjaga kau dengan baik, aku yakin dia pun akan lebih tenang dekat sana tu...”
            Satu demi satu ayat berbentuk nasihat yang diberikan oleh Adzhar berjaya diulangnya semula. Dengan berat hati, dia melangkah juga dari butik tersebut untuk  mengejar Seri Embun. Itupun setelah dia termenung dan memikirkan tindakan yang paling wajar.
            Agak-agaknya ada lagi ke Seri Embun dekat terminal bas ni. Dah hampir setengah jam dah pun. Buatnya kalau Seri Embun balik naik teksi?
            Eh, takkanlah kot! Budak tu bukannya ada duit pun. Nasib baiklah dia tak ambil duit yang aku hulur kat dia tadi. Kalau tak, seumur hiduplah aku menyesal!
            Sekarang ni pun dia tengah menyesal sebenarnya. Namun, dia cuba menyedapkan hatinya sendiri. Tentu Seri Embun masih berada di perhentian bas ini!
            Setelah beberapa kali dia memusingkan kenderaannya mengelilingi terminal bas yang agak suram itu, barulah matanya dapat menangkap kewujudan Seri Embun di situ. Lebar senyumannya. Tidak putus-putus dia mengucap rasa syukur sehinggalah keretanya diusung ke tempat parking.
            Berdebar-debar juga dadanya sewaktu dia melangkah untuk mendapatkan Seri Embun yang kelihatan resah dalam posisi duduknya. Rasa macam nak pecah jantung Afka ketika ini. Tapi itu tentunya lebih baik daripada dia terpaksa menanggung penyesalan untuk seumur hidupnya!
            “Hye... Awak tunggu siapa tu? Dah lewat malam sangat ni. Bahayalah! Jom kita balik...” Dia memilih untuk menceriakan suaranya bagi melawan debaran di dalam dada. Lelaki ini memang tak pandai nak memujuk. Dengan arwah Delina dulu pun macam tu jugak! Hampeh betul!
            Seri Embun menoleh. Terkejut juga dia melihat Afka datang semata-mata mahu memujuknya. Namun, seperti biasa, dia akan berlagak tenang dan bersahaja.
            “Tak payah! Saya dah tempah tiket bas dah pun,” bohongnya. Sebenarnya kaunter tiket sedang ditutup sewaktu dia ingin membelinya tadi. Mungkin orang yang menjaganya ke tandas agaknya. Tapi sekarang, rasa-rasanya kaunter dah dibuka semula.
             Tanpa menghiraukan Afka, Seri Embun terus menonong ke kaunter tiket.
            “Assalamualaikum bang...” tegurnya sopan.
            “Abang saya nak balik kampung saya dekat Perak. Ada lagi tak tiket untuk balik ke kampung saya?” Kedengaran begitu polos sekali ketika soalan itu diajukan. Sekali tengok macam kanak-kanak kecil yang dha hilang tempat bergantung. Iyalah, dia memang tidak pernah naik bas pun. Sebab itu lah dia kelihatan seperti kekok. Bas henti-henti pernahlah dia naik.
            “Maaflah dik. Baru kejap tadi habis.”
            Jelas riak kecewa pada wajah Seri Embun. Tapi sebenarnya lebih kepada malu. Tentu Afka yang berdiri di belakangnya sedang galak mentertawakannya.
            Benarlah... Sebaik sahaja dia memusingkan badannya, dia lihat lelaki itu sedang menekup mulutnya ketat-ketat.
            Ahhh... Bencinya!
            “Ikut abang balik ya?” Afka menjongketkan keningnya, sambil senyum nampak lesung pipit.
            Seri Embun mendengus. Dia nampak rimas dengan kehadiran lelaki itu. Siap ikut-ikut aku pulak! Rimaslah!
            “Kan saya dah cakap. Saya taknak berhutang apa-apa lagi dengan awak.”
            “Embun mana pernah berhutang apa-apa pun dengan abang.”
            “Awak dah lupa ke saya dah jahanamkan business butik awak tu? Pandai-pandai aje saya ni kan pergi ubah ikut sesuka hati saya,” sindirnya. Dia langsung tidak memandang wajah lelaki itu.
            Afka masih tersenyum. Boleh tahan juga budak ni merajuk. Ingatkan lurus sangat sampai merajuk pun tak reti.
            “Mana ada lah. Embun tak pernah jahanamkan business abang pun. Untuk pengetahuan Embun, butik arwah isteri abang tu makin maju disebabkan perubahan yang Embun buat. Abang bangga sangat dengan Embun.”
            Seri Embun terlopong mendengarnya. ‘Butik yang aku ubah sesedap rasa aku tu sebenarnya butik arwah isteri Afka ke?’
            Seri Embun terkedu untuk satu tempoh masa yang agak lama. Perasaan bersalah menyusup perlahan-lahan masuk ke dalam hatinya, sehingga akhirnya membuatkan dia menyesal lewat perbuatannya sendiri.
            “Ya ALLAH. Embun betul-betul tak tahu. Embun... Embun, minta maaf...” Dia menundukkan sedikit kepalanya. Serba-salah dibuatnya. Memang dia yang bersalah pun. Sepatutnya, dia wajib meminta izin terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang keputusan. Apatah lagi setelah mengetahui butik tersebut adalah milik arwah isteri Afka. Makin bersalah dia dibuatnya kerana telah mengubah sesuatu yang tentunya bersifat peribadi buat lelaki di hadapannya ini. Dia sepatutnya menghormati butik tersebut sebagaimana dia sepatutnya menghormati perasaan sayang Afka pada arwah isterinya.
            Afka tersenyum lagi. Sepatutnya dia yang meminta maaf kerana telah menghina gadis itu sesuka hatinya sewaktu mereka di butik tadi. Apatah lagi bila difikirkan, perubahan yang dilakukan oleh Seri Embun adalah untuk kebaikannya juga, dan tentu sekali untuk kebaikan arwah. Di dalam hati, terselit rasa kagumnya terhadap Seri Embun. Gadis ini mungkin seorang yang lurus dan tidak berpelajaran tinggi tetapi ternyata pegangan agamanya lebih tinggi daripada aku!
            Tapi alang-alang Seri Embun tengah rasa bersalah tu, inilah masanya untuk aku ambil kesempatan!
            “Abang hanya akan maafkan Embun kalau Embun ikut abang balik, dan bekerja semula dengan abang. Abang perlukan Embun untuk uruskan butik tu. Would you?” Turun naik keningnya sewaktu menanti jawapan daripada Seri Embun.
            “Tengoklah dulu macam mana. Sekarang ni Embun busy sikit sebab Puan Sri dah lantik Embun jadi pakar pemakanan dia. Gaji yang Puan Sri tawarkan pun dua kali ganda lumayan daripada gaji yang abang offer.” Seri Embun buat muka sombong sebelum dia berjalan sambil berpeluk tubuh, mendahului Afka menuju ke kereta lelaki itu.
            Afka tergelak, sambil menggeleng melihat kelatah gadis yang mula dicintainya dalam diam itu.
           
           
           
           
                       
            SEWAKTU dalam perjalanan pulang semula ke vila, sempat lagi mereka berdua mengadakan sesi luahan rasa yang dicadangkan dan ‘dianjurkan’ sendiri oleh Afka.
            “Sekarang, kalau Embun ada rasa tak puas hati dengan abang, Embun boleh luahkan, dan abang akan dengar dan abang janji abang akan ubah diri abang mengikut kemahuan Embun. Supaya lepas ni abang tak nak tengok Embun asyik nak merajuk aje setiap kali abang marah Embun. Kalau ada apa-apa yang tak berkenan pun, janganlah lari macam tu aje. Sekurang-kurangnya, bincang dengan abang dulu.”
            Apalagi, bila dah diberi ruang untuk luahkan perasaan, Seri Embun pun menggunakannya dengan sebaik-baiknya. Lagu berganti iklan, iklan berganti pula dengan celoteh suara deejay radia, Seri Embun masih belum berhenti meluahkan rasa tidak puas hatinya.
            “Dan yang paling saya cukup tak suka bila setiap kali abang marah-marah. Selalunya abang lebih suka memilih untuk maki-hamun Embun daripada mendengar penjelasan Embun terlebih dahulu. Dah banyak kali benda ni jadi. Pertama, masa Embun kerja dengan abang dekat klinik. Kedua, masa Embun kerja dekat butik arwah isteri abang. Abang ingat lasak-lasak macam Embun ni tak ada perasaan ke?”
            “Abang tahulah Embun ada perasaan. Sebab tu lah Embun boleh simpan perasaan dekat abang. Betul tak?” gurau Afka sambil mengenyitkan sebelah matanya. Wajah serius Seri Embun tidak dipelukan langsung.
            Seri Embun menoleh memandang ke luar tingkap. Afka ingatkan Seri Embun merajuk dengan sikap main-mainnya itu. Tapi dia tak tahu yang sebenar-benarnya, Seri Embun malu dengan usikannya tadi. Alahai, malu-malu pulak dia ni...
            “Iyalah... Yalah... abang akui salah abang. Sudahlah tu... Penatlah abang dengar Embun membebel dari tadi. Abang nak isi minyak kejap. Agaknya kereta ni pun dah tak larat nak dengar Embun berleter!”
            Sewaktu Afka bergerak untuk keluar dari keretanya, sesuatu telah tercicir keluar dari poket seluarnya. Iaitu sekeping kertas berwarna putih yang memanjang ke bawah. Hati Seri Embun mendesak-desak untuk melihatnya.
            Kertas apa pulak panjang-panjang ni?
            Pada awalnya, dia mahu menyerahkan sahaja kertas yang memanjang ke bawah itu pada Afka. Memandangkan lelaki itu sudah keluar dari kereta, tanpa meminta kebenaran dia terus membelek kertas tersebut.
            Dengan rasa marah, Seri Embun menoleh memandang Afka yang sudah selesai mengisi minyak keretanya. Afka yang merasakan ada seseorang sedang merenung tajam ke arahnya turut menoleh. Ketika itu juga dia terpandangkan sesuatu yang berada di tangan Seri Embun. Alamak, macam mana dia boleh jumpa tiket tu? Kantoi....
            “Patutlah bila Embun nak beli tiket bas tadi, abang tu kata dah habis. Rupa-rupanya semua ni kerja abang ya?” Seri Embun berpura-pura marah dengan sengaja meninggikan suaranya. Memang dia tidak marah tetapi bengang juga memikirkan dia telah ditipu hidup-hidup oleh lelaki itu. Namun, tetap terselit rasa terharu memikirkan lelaki di sebelahnya ini sanggup membeli kesemua tiket bas menuju ke kampungnya di Perak semata-mata ingin menghalangnya pulang ke kampung.
            Hurmmm... Tak ada lah ‘kayu’ sangat dia ni. Boleh dikatakan sweet jugak lah orangnya.
            Afka yang tersengih-sengih menutup rasa malu.
            “Kalau ikutkan, abang nak beli dengan bas-bas tu sekali. Biar sampai bila-bila pun Embun tak payah balik ke kampung Embun tu. Sekurang-kurangnya abang ada kawan dekat vila tu...”
            Seri Embun jelas tidak selesa dengan pengakuan itu. Namun seperti biasa, dia akan berlagak tenang seolah-olah kata-kata yang lain macam sedikit bunyinya itu sekadar perbualan biasa.
            ‘Dan abang juga akan ada pengganti untuk arwah isteri abang..’ Selebihnya, Afka hanya mengucapkannya di dalam hatinya sahaja. Dia masih tidak cukup kuat untuk berterus-terang tentang hati dan perasaannya. Lagipun dia masih tidak yakin dengan perasaannya. Boleh jadi dia hanya selesa berkawan dengan Seri Embun, tapi tidaklah sampai jatuh sayang.
            Ahhh... Masih terlalu awal lagi Afka... 



P/S: Sebarang kritikan sama ada positif mahupun negatif teramatlah dialu-alukan. Penulis sangat memerlukan komen daripada pembaca sekalian. Terima Kasih. =)

2 comments:

  1. Saya tabiklah pada penulis sebab ceriter adi tetap best dan mantap.

    ReplyDelete
  2. Afka ? Seri Embun ? Afzahan ? aduhhhduhduh...

    ReplyDelete